Kanał Gliwicki fot. Wikipedia CC 3.0 fot. Jaroslav Kubec

Autor: Rafał Pazio

Wraca dyskusja o Międzymorzu, w której łączy się tę ideę z planami, a właściwie już realizacjami planów o zespoleniu współpracujących państw Europy Środkowej z twórcami Nowego Jedwabnego Szlaku. Pojawiają się jednak informacje o torpedowaniu tego pomysłu, a polscy politycy wydają się kwestii nie dostrzegać.

Uwagę na koncepcję budowy Kanału Śląskiego jako części Nowego Jedwabnego Szlaku zwrócił w wywiadzie dla „Najwyższego CZASU!” Grzegorz Braun. Zaznaczył w nim, że wojewoda małopolski podpisał umowę na budowę Kanału Śląskiego z chińską firmą. Informował, że wskutek interwencji amerykańskiego ambasadora u ministra spraw zagranicznych Witolda Waszczykowskiego inicjatywę odłożono.

Współpraca z Chińczykami

16 czerwca 2016 roku Józef Pilch, wojewoda małopolski, podpisał porozumienie z chińską firmą, która miała odpowiadać za udrożnienie szlaków śródlądowych oraz budowę Kanału Śląskiego. Wyraził tym samym założenia prac rządu, który ma w planach m.in. budowę kanału łączącego Wisłę z Odrą. Wojewoda porozumiał się z chińską firmą China Harbour Engineering Company Ltd. (CHEC). Przedsiębiorstwo miało odpowiadać nie tylko za prace budowlane, ale również za sfinansowanie części inwestycji.

Kanał Śląski funkcjonuje w polskiej myśli gospodarczej już od czasu zaborów. Za Edwarda Gierka został wpisany w plan zagospodarowania Wisły. Grzegorz Braun zauważa, że połączenie Kanału Śląskiego z innymi inwestycjami infrastrukturalnymi w regionie daje prawdziwie „dobrą zmianę”. Zauważa także, że imperium oceaniczne, Stany Zjednoczone, podobnie jak wcześniej Londyn, z wielką determinacją będzie zwalczać każdą inicjatywę zmierzającą do wewnętrznej integracji „wyspy świata” – kontynentu eurazjatyckiego. Zwalczać każdą próbę udrożnienia szlaków lądowych, która skazywałaby na drugorzędność połączenia wodne, przez morza i oceany.

Projekt połączenia Odry i Wisły znacząco zwiększyłby możliwość transferu towarów. Udrożnienie i skomunikowanie największych dorzeczy w Europie Środkowej mogłoby być dla Chińczyków uzupełnieniem koncepcji Nowego Jedwabnego Szlaku. Powołując się na swoich informatorów, Grzegorz Braun stwierdził, że tuż przed wizytą chińskiego prezydenta Xi Jinpinga (19-21 czerwca 2016 roku) w Polsce amerykański ambasador interweniował w sprawie Kanału Śląskiego. Czy idea ma być teraz odkładana w czasie, aby umrzeć śmiercią naturalną?